Nyhedsbrev september

Nyhedsbrev fra Sønderborg Lærerkreds 040916

Kære medlemmer

 

Som lovet i et tidligere nyhedsbrev kommer her en opdatering om den situation, der er opstået i forbindelse med min indtræden i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse.

 

Kredsstyrelsen har haft møde og det er besluttet at indkalde vores suppleant, Dorthe Ovesen til at overtage nogle af de opgaver, jeg normalt varetager. Samtidig overtager Jens Jørgensen min plads som kongresdelegeret for Kreds 91.

Nogle af jer husker Dorthe fra sidste kredsstyrelsesperiode som et dygtig, stabilt og pålideligt menneske og nu får vi fornøjelsen af hende igen. Dorthe vil overtage kontorlederfunktionen samt en del sagsbehandlingsopgaver. Dorthe vil være på kredsen mandag og torsdag og hun starter den 5. september.

 

Ovenstående har krævet en omrokering af Dorthes skema, hvilket ikke er nogen ønskværdig opgave i starten af et nyt skoleår. Heldigvis har vi oplevet stor forståelse og fleksibilitet fra ledelsen på Augustenborg Skole, hvor Dorthe er ansat. De har gjort alt, hvad de kunne, for at få tingene til at hænge sammen og for, at Dorthe kunne starte hurtigst muligt, hvilket vi er rigtig glade for.

 

Administrationsgrundlaget og analyserapport

Nadia Deisting, analysemedarbejder på forvaltningen, har været rundt på alle skoler og observeret undervisningen samt afviklet fokusgruppeinterviews. Nadias besøg har til hensigt at afdække, hvordan elementer fra reformen er implementeret og hvad der kunne være indsatsområder for de nye vejledere. Nadia har lavet en rapport og den vil vi blive orienteret om på et møde den 15.9.16 for ledere, TR og AMR.
Ved samme lejlighed vil der blive orienteret om administrationsgrundlaget for de næste to år.

 

Kongres
Den 13-14 september afholdes der DLF-kongres i København. Kongressen er foreningens øverste myndighed og undervejs kan man følge med på foreningens hjemmeside /om-dlf/organisationen/kongres-2016

På dagsordenen er bl.a. punkter som ”Hvad skal vi med skolen”, ”Medlemmernes arbejdsliv” og ”Et demokratisk solidarisk velfærdssamfund”. Især det sidste er blevet højaktuelt, efter regeringen har lanceret en 2025-plan.
Medlemmernes arbejdsforhold og medlemsinvolvering er to centrale punkter for kongressen. Jeg er sikker på, at det vil udmønte sig i en række handlinger, som I kommer til at opleve på tæt hold og vil derfor ikke gå nærmere ind i det her.

Men der er ét punkt, som jeg gerne vil kommentere, nemlig punktet ”Hvad skal vi med skolen”.

Kongressen skal drøfte, hvorfor vi holder skole og hvad de unge skal kunne, når de forlader skolen. Formålet er, at vi som fagprofessionelle kommer på banen med vores viden og erfaringer og formulerer, hvordan vi ser den ideelle skole. I stedet for at folk, langt fra virkeligheden, gør det for os!

En ministeriel medarbejder udtalte på et tidspunkt: ”Jo længere, man kommer fra klasseværelset, des mere kan lade sig gøre”. Det ser vi mange eksempler på. Derfor har vi som fagprofessionelle en forpligtelse til at hjælpe de velmenende mennesker med alle deres gode råd tilbage i klasseværelset. Det kan lyde hult og tomt i en tid, hvor alt virker centralistisk og topstyret og hvor jeg af og til kommer i tvivl om, hvorvidt nogle politikere overhovedet befinder sig på samme planet som mig. Men det skal starte et sted.

Forhåbentligt kan dette ”skoleideal” være udgangspunkt for drøftelser med de samarbejdspartnere, som vi skal lave skole med. Vi er nødt til sætte mål, retning, og rammer i fællesskab. I stedet for at få formåls- og retningsløse råd hældt ned over hovedet. Den slags overrisling virker som Round-up på alt samarbejde. Især fordi det bliver pinefuldt, når de gode råd og virkeligheden ikke passer sammen. Så lukker man af og det er der ikke brug for. Vi har en fælles opgave med at lave god skole og her er lærernes stemmer uundværlige.

Mere om kongressen i næste nyhedsbrev.

 

Mange hilsner

 

Annette van Buren

 

Kredsformand

Emner

Målgruppe